Wim Smits

Eigenaar Wico Service

Telefoonnummer:

06-2548 6098

Email:

info@wicoservice.nl

Adres:

Nevenakker 31 5699 PK Oirschot

Wim Smits zit al zo’n 35 jaar in de verspaning en heeft medio 2022 de sprong gewaagd om met zijn eigen bedrijf Wico Service als zelfstandige verder te gaan. “Er is niks mis met inkopen of plannen in een kantoorfunctie, maar mijn hart ligt toch bij zelf sleutelen. Dat is al begonnen met brommers toen ik nog jong was en tegenwoordig doe ik dat met CNC machines. De afwisseling spreekt mij aan. De ontwikkelingen in de techniek zijn heel interessant, je bent nooit uitgeleerd en het werk varieert iedere dag. Want zelfs bij twee machines van het zelfde type zijn er toch verschillen.”

Wim Smits heeft mede vanwege Holland CNC gekozen voor het zelfstandig ondernemerschap. “Hiermee kan ik een nieuwe klantenkring opbouwen. De vakkennis die hier zit is enorm groot. Dat is erg fijn. We hebben alles aan boord om machines te onderhouden en servicen, ook bij grotere klanten waar regelmatig onderhoud en reparatie nodig is.”

Zelf is Wim vooral goed in mechanische en elektrische service aan draai-, frees- en slijpmachines. “Ik beheers ook een klein stukje elektronisch, maar dat is toch een ander vak, een specialisme. Bij Holland CNC zijn vooral Johan ter Hofstede en Fred van Maasakker de elektronisch specialisten. Bij hen kan ik terecht met vragen waarop ik het antwoord niet weet.”

Wim is veel werkzaam bij toeleveranciers, bijvoorbeeld in de keten van ASML of van producenten van professionele kranen. “Ik kom veel bij nauwkeurige precisiebedrijven, voor wie het werken met toleranties van 0,01 mm heel normaal is.”

Op de vraag wat zijn sterke punten zijn, heeft Wim zijn antwoord razendsnel paraat: “Dat zijn de geometrie (de geleidingen) en spindelrevisie. Ik kijk trots terug op een project dat ik samen met Ron van Happen heb gedaan in België. Daar hebben we geleidingen geometrisch geschraapt en nieuwe kunststof opgelijmd. Zo hebben we ze teruggebracht binnen de nieuwe specificaties. Ik heb dat schrapen nog geleerd op de Philips Bedrijfsschool. Dat wordt nu niet meer geleerd, waardoor niemand het tegenwoordig meer kan. Het was een klus van 2 à 3 weken en de Belgische klant was heel tevreden over het resultaat. Binnenkort gaan we nog een machine bij hem doen.”